Contactgegevens

Telefoonnummer: 06 - 5350 8508

E-mail: info@milano.nl

12-08-2005: Top Gears tips voor het kopen van een Maserati 3200GT

     

Top Gears tips voor het kopen van een Maserati 3200GT
Goddelijk Italiaans design voorzien van Ferrari techniek voor de prijs van een Porsche Boxster. Onweerstaanbaar!

ALS HET GAAT OM FAMEUZE AUTOMERKEN dan zijn er maar weinigen die de reputatie van Maserati kunnen overklassen. Toch produceerde men daar drie decennia lang hele modellenreeksen waar op z’n zachtst gezegd het nodige mis mee was. Dat veranderde allemaal op slag in 1999 met de 3200GT. De eerste weer echt goede Maserati sinds de Ghibli in de jaren zestig.

De Maserati 3200GT
Photos by Milano

Helaas reflecteerde het prijskaartje de geweldige kwaliteit van deze auto. Toch hoef je tegenwoordig niet langer tot de Italiaanse aristocratie te behoren om je een van deze schoonheden uit Modena te kunnen veroorloven. De prijs voor een fatsoenlijk exemplaar begint vanaf 40.000 euro, wat aanzienlijk minder is dan je voor een Porsche Boxster dient neer te tellen. Met z’n 370 pk en een topsnelheid van 280 km/u is de GT niet alleen een rasechte superauto, maar dankzij de door Giugiaro getekende carrosserie ook nog eens een van de mooiste coupés die er in de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen. O jawel, het onderhoud kan aardig in de papieren lopen en er is altijd de kans dat er iets echt begrotelijks mis gaat, maar dat neemt allemaal niet weg dat je met deze 3200GT een van de meest betaalbare superwagens hebt die er te vinden zijn.

Historie

De introductie van de 3200GT betekende voor Maserati niet alleen de introductie van een nieuw model, maar ook de start van een nieuw hoofdstuk in de historie van het bedrijf. Na het afschrikwekkende Biturbo tijdperk kwam Maserati in 1997 onder controle van Ferrari, met de bedoeling om de beschadigde reputatie van het merk met de drietand weer wat op te vijzelen. Het resultaat van deze samenwerking was de 3200GT. Dit nieuwe model was uitgerust met een zelfdragende carrosserie en een dubbele wishbone-constructie voor de ophanging van elk van de vier wielen. Voorts waren er elektronisch regelbare schokdempers en een tractiecontrolesysteem afkomstig van de Ferrari 550 Maranello. De 3,2 liter V8 was al bekend uit de eerdere Quattroporte’s, hoewel Maserati bij de presentatie van de 3200GT liet weten dat ook onder de kap het leeuwendeel van de techniek nieuw was. De krachtbron is uitgerust met twee turbo’s en twee inlaatluchtkoelers. Ook wordt alle output van de rechtervoet langs elektronische weg verwerkt. Een drive-by-wire systeem zorgt voor doorgave van deze informatie. Er was keuze uit een handgeschakelde zesbak of een viertrapsautomaat. Aan het eind van 2001 besluit Maserati de 3200GT te vervangen door de 4200GT. In Amerika verricht marktonderzoek zou hebben uitgewezen dat de kenmerkende boemerangvormige LED-achterlichten van de 3200 niet zo in de smaak zouden vallen bij potentiële kopers aan de andere kant van de oceaan. De 4200GT kreeg daarom dan ook meer conventionele achterlichtunits mee. Verder blijft het model vrijwel ongewijzigd.

Prijzen

De 3200GT biedt een geweldige hoeveelheid waar voor z’n geld. Wie daar anders over denkt, heeft wat ruimte vrij in z’n bovenkamer. Ga maar na: een handgeschakelde 3200GT uit 1999 is zonder veel problemen te vinden voor nog geen 40.000 euro. Een wat jonger exemplaar uit 2000 doet rond de 45.000 euro en de jongste exemplaren, gaan voor 50.000 euro (en meer) van de hand. In de regel zijn de uitvoeringen met automatische versnellingsbak een paar duizend euro meer waard dan de handgeschakelde versies. Hoewel de eerdere jaargangen lager geprijsd zijn, komen daarmee gemiddeld genomen ook meer problemen voor dan met de latere exemplaren. Het bedrijf onderging in die jaren in korte tijd veel veranderingen en de kwaliteit was daardoor dan ook nogal wisselend. Maserati heeft op een zeker moment wel auto’s teruggeroepen voor modificaties, maar het is in individuele gevallen altijd verstandig om voor aanschaf bij een van de distributeurs na te vragen of die aanpassingen ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd.

‘Het is niet alleen een rasechte superauto maar ook nog een van de mooiste coupés die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen’

Maserati 3200GT
Photos by Milano

Kosten

Het bezit van een 3200GT zal over het algemeen een buitengewoon plezierige, verheffende en stimulerende ervaring zijn, maar de keerzijde van de medaille is dat het – bij gelegenheid – ook een buitengewoon prijzige ervaring kan zijn. De kosten van onderhoudsbeurten, zowel bij officiële als onafhankelijke bedrijven, lopen al gauw in de duizenden, onderdelen kosten snel honderden euro’s en zelfs het brandstofverbruik laat zich haast niet meer in de tientallen euro’s uitdrukken, om over de verzekeringspremies nog maar te zwijgen.

Motor

Door de bank genomen betrouwbaar, hoewel er wel gevallen van problemen met de turbo’s bekend zijn. Het enige echt zwakke punt is de koppakking die, voornamelijk bij de eerdere modellen, nog wel eens wil lekken. Een probleem dat overigens eenvoudig valt op te sporen door eventueel met behulp van een zaklantaarn te zoeken naar de
kenmerkende resten van koelvloeistof op het blok. De distributieriem dient elke 50.000 km vervangen te worden en aangezien Maserati adviseert om tegelijkertijd ook handmatig de 36 kleppen te stellen loopt deze klus aardig in de papieren.

Overbrenging

Er doen zich op dit gebied geen echt grote problemen voor, hoewel er wel eens wat klachten zijn geweest met de cardanas van de handgeschakelde exemplaren uit eerdere bouwjaren. De lichte bediening van het gaspedaal leidt onwillekeurig nog wel eens tot het rijden met slippende koppeling die dan na 40.000 tot 50.000 km vervangen dient te worden. Ook niet echt een klus waar je financieel gezien erg blij van wordt. De conventionele automatische versnellingsbak past qua karakteristiek beter bij de V8 dan bij de handgeschakelde versie en is normaliter zeer betrouwbaar.

Ophanging

Het grootste probleem met de elektronisch geregelde ophanging is het astronomische bedrag dat nodig is om het weer te herstellen als er iets is misgegaan. Het is gebaseerd op het Ferrari-systeem, dus reken ook op ‘Ferrari-kosten’ als er aan gesleuteld moet worden.

De Maserati 3200GT
Photos by Milano

Carrosserie

Slecht gerepareerde schade valt bij een handgebouwde carrosserie als deze moeilijk te verbergen. Voor- en achterscherm sluiten naadloos aan op de bovenliggende stijlen en ingeval van vroegere schade valt meestal eenvoudig te zien op welke plaats de zaag ooit in de carrosserie is gezet. Indien een dergelijke reparatie niet volgens de regelen der Kunst is uitgevoerd, kan de carrosserie op die plekken dan ook kwetsbaar zijn voor roestvorming. De wielbouten zijn zeer corrosiegevoelig en de fameuze glimmende drietand op de grille wil in de loop der jaren ook wel eens wat aftakelen.

Interieur

Het interieur is redelijk duurzaam en slijtvast, maar niet geheel vrij van eigenaardigheden. De stijlvolle maar tegelijk ook stijlloze deuren hebben nog wel eens problemen met ramen die uit zichzelf naar beneden zakken. Volledig openen en weer sluiten is dan de oplossing, hoewel er ook gevallen bekend zijn van auto’s waarbij de ramen tijdens het rijden plots naar beneden zakten en niet meer omhoog te krijgen waren. Vroege exemplaren kunnen een ondeugdelijk rubber rond de kofferklep hebben, waardoor er water naar binnen kan lopen. Controleer daarom altijd of de bekleding droog is. Het starten van een 3200GT kan gepaard gaan met meer oplichtende waarschuwingslampjes dan bij een Boeing 747 in vrije val. Dat hoeft echter niet per se te duiden op grote problemen. Merkwaardig genoeg is het zo, dat wanneer je met de auto meer dan één keer een echt heel domme stunt uithaalt (zoals bijvoorbeeld een werkelijk verschrikkelijk klungelige schakelmanoeuvre) er permanent waarschuwingslampjes blijven branden. Controle door een Maserati-dealer (altijd aan te bevelen voor aanschaf van een dergelijke prijzige auto) kan aan het licht brengen of er werkelijk iets mis is met de auto of dat het alleen maar een kwestie is van het resetten van de betreffende alarmlampen.

‘Als je ook maar iets fout doet, blijft er een waarschuwingslampje branden’

Rijeigenschappen

Voorzichtige neerwaartse druk op het gaspedaal brengt dit meesterstuk van Italiaanse V8-techniek bliksemsnel tot leven. De acceleratie drukt door vanuit je rug tot in je onderbuik. En dan het geluid dat daarmee gepaard gaat... Tja, dat geluid. Dat is van zo’n ontroerende magistrale kwaliteit dat je daar het liefst een geluidsopname van zou willen maken om thuis af en toe weer af te spelen. Hier krijgt een mens nou eenmaal niet snel genoeg van. De bij een koude motor nogal nukkige handgeschakelde bak en het wat zompig aanvoelende drive-by-wire gaspedaal vergeten we dan maar snel. Nee, we willen voelen, we willen luisteren en we willen met deze 3200GT huilend door de bocht.

Eindoordeel

De Maserati 3200GT is niet alleen fantastisch om te rijden en te bezitten, het is ook een veel ongebruikelijker en origineler keuze dan bijvoorbeeld een Porsche. Toch zet de 3200GT gelijkwaardige prestaties neer. Het is wel belangrijk om zorgvuldig te werk te gaan voordat je een dergelijke auto koopt, zodat je niet met een miskoop eindigt, maar besteed je daar de nodige aandacht aan alvorens tot aankoop over te gaan dan is nauwelijks een auto denkbaar die meer voldoening geeft dan de Maserati 3200GT.

  • Motor
    3.217cc, 32v V8, twinturbo
  • Prestaties
    0-100 km/u in 5,3 sec., topsnelheid 280 km/u
  • Verbruik
    18,2 l/100 km
  • Transmissie
    6-bak handgeschakeld / viertrapsautomaat
  • Ophanging voor en achter
    onafhankelijk + stabilisator, elektronisch geregelde dempers
  • Nieuwprijs
    € 104.991,-
  • Waarde nu
    € 40.000,- / € 55.000,-
  • Verkocht van
    1999-2002
  • Concurrentie
    Ferrari 456 GT, Porsche 911, Jaguar XKR, Aston Martin DB7
  • Oordeel
    de power van een 911 maar vele malen exclusiever en voor de helft van de prijs

Dit artikel was te lezen in Top Gear Magazine Nederland (nummer 2 – augustus 2005), een uitgave van VDS Magazines B.V. onder licentie van BBC Worldwide Limited. Niets van deze tekst mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever worden overgenomen en/of op enigerlei wijze worden gereproduceerd.

De foto's bij dit verhaal zijn niet afkomstig van Top Gear en vallen derhalve ook niet onder hun verantwoordelijkheid.

Top Gear Magazine Nederland verschijnt maandelijks en biedt ruim 240 pagina’s leesplezier over auto’s en lifestyle. Voor meer informatie, surf naar www.topgearmagazine.nl.

     

« Terug naar het overzicht